سئوالات جزء چهاردهم

1) عنوان (اصحاب حجر ) مربوط به کدام قوم است ؟

الف ) قوم ثمود                      ب)قوم صالح                  ج) قوم يعقوب      

 2) درآيه « رُّبَمَا يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْ كَانُواْ مُسْلِمِينَ »کافران چه بسا آرزو مي کنند: اي کاش مسلمان بودند! کدام احتمال صحيح است ؟

الف) وجود افرادي در بين کافران با وجدانهاي بيدار

ب) وجود مسلمانان خطا کار در بين کافران                  ج) الف وب صحيح است

 3) در آيه (وقالوا يا ايها الذي عليه الذکر انک لمجنون) چند گستاخي وجسارت را در برابر پيامبر مجسم مي کند؟

الف) 3مورد                  ب) 2 مورد                    ج) 1 مورد

4 منظور از حق در آيه (ما ننزل الملا ئکه الا بالحق وما کانوا اذا منظرين) چيست ؟

الف) عذاب استيصال              ب ) مجازاتهاي دنيوي           ج) الف وب صحيح است

 5  مصاديق محافظت خداوند از قرآن در کدام گزينه ها  صحيح مي باشد ؟

الف) محافظت از مومنين ؛ محافظت از زياده

ب) محافظت از هر گونه تحريف ؛ محافظت از سفسطه هاي دشمنان وسوسه گر

ج) محافظت از شخص پيامبر ؛ محافظت از فنا ونابودي

 6- سرچشمه انحرافات اخلاقي چند چيز است ؟

الف ) قوه شهواني ، قوه غضبيه ، قوه وهميه شيطانيه            ب ) فحشا ، منکر، بغي

ج )  الف و ب صحيح است

7- خداوند در آيه « إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ وَإِيتَاء ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ  » اصولي را مطرح کرده آن اصول کدام است ؟

الف ) عدالت ، نيكي به همنوعان ، نهي از ستم

ب ) عدل ، احسان ، كمك به يتيمان ، نهي از بغي و ستم

ج ) عدل ، احسان ، کمک به خويشان ،  نهي از فحشا و منکر و ستم

 8- آيه « إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ وَإِيتَاء ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ » به چه معروف است ؟

الف ) جامعترين آيات خير و شر      ب ) جامعترين تعليمات اسلام       ج ) هردو صحيح است

 9- طبق  نظر مورخان و مفسران از جمله اموري که باعث شد گروههاي زيادي اسلام را پذيرا گردند کدام است ؟

الف ) مكارم اخلاقي و توجه به حق الناس            ب ) راسخ در ايمان به خدا و روز قيامت

ج ) پايبندبودن مسلمين به عهد و پيمانشان و مراعات سوگندشان

 10- شرط چشيدن حيات طيبه در آيه «  مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ » چيست ؟

الف ) در حالي که مومن باشند      ب ) عملي صالح داشته باشد        ج ) مرد يا زن باشد

 11- در حديثي از پيامبر اسلام نقل شده که هنگامي که فرزندآدم ازدنيا ميرود اميد او از همه چيز بريده خواهد شد مگر 3 چيز ....

الف ) فرزند صالح ، تعهداتي كه در طول عمر داشته است ، صدقه مقبوله

ب ) صدقات جاريه ، علم و دانشي که مردم از آن بهره مي گيرند فرزند صالحي که براي او دعا مي کند

ج ) صدقات آشكار و نهان ، انفاق از هر آنچه خود مي پسندند ، فرزند صالح

 12- تفاوت قرآن نزد علي (ع) با ديگر قرآنها در چه بود ؟

الف ) شان نزول هرآيه و سوره در کنار آن قيد شده بود

ب ) تفاسير پيامبر و همچنين آيات ناسخ و منسوخ درج گرديده بود

ج ) الف و ب صحيح است

13- درآيه « وَلَقَدْ جَعَلْنَا فِي السَّمَاء بُرُوجًا وَزَيَّنَّاهَا لِلنَّاظِرِينَ » ما در آسمان برجهايي قرار داديم و انرا براي بندگان آراستيم ، برجهاي آسماني اشاره به چيست ؟

الف ) منزلگاههاي خورشيد و ماه                 ب ) منظور همان خورشيد و ماه است

ج) منظور برج حمل ثور ميزان است

 14- منظور از حيات طيبه چيست ؟

الف ) قناعت عبادت توام با روزي حلال               ب ) رضا و خشنودي از آنچه خدا داده است

ج ) الف و ب صحيح است

 15- خداوند با تعبير رجيم در آيه  چه واقعيتي را مي خواهد به شنونده تفهيم کند ؟

الف ) به هنگام تلاوت قرآن ، استکبار و غرور و تعصب را از خود دور کنيد تا سرنوشتي همچون شيطان رجيم پيدا نکنيد .

ب ) به هنگام تلاوت قرآن ، قاري توجه اش به مفاهيم آيات بيشتر شده و از القائات شيطان بدور باشد .

ج ) الف و ب صحيح است

 16- در آيه « وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِّنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ » منظور از سبعا من المثاني چيست ؟

الف ) هفت سوره مهم از مجموعه قرآن             ب ) سوره حمد          ج ) الف و ب صحيح است

 17- هدف از بيان نعمتهاي دنيايي در سوره مباركه نحل ، تاكيدي است بر .....

الف )  مسئله توحيد ، نبوت و معاد ، انفاق در راه خدا 

ب )‌ مسئله توحيد و شناخت خدا ، مسئله معاد ، تحريك حس شكرگذاري

ج ) توحيد ، شناخت خود انسان ، معاد شناسي ، انفاق به همنوع

 18- كداميك از گزينه هاي ذيل از آداب تلاوت قرآن مي باشد ؟

الف ) پاكيزگي ظاهري ، استعاذه ، ترتيل خواندن ، تدبر و تفكر

ب ) پاكيزگي معنوي و ظاهري ، استعاذه ، با صوت زيبا خواندن ، عمل كردن به آيات

ج ) پاك بودن از هر چيز ، استعاذه ، تحقيق خواندن ، تدبر

19- آيه « وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُواْ بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُم بِهِ وَلَئِن صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَيْرٌ لِّلصَّابِرينَ » در كجا و براي چه واقعه اي نازل گرديده است ؟

الف ) جنگ حنين ، شهادت جمعي از حافظان وحي

ب ) جنگ احد ، وضع دردناك شهادت عموي پيامبر حمزه بن عبدالمطلب

ج ) جنگ احزاب ، شهادت چند تن از فرماندهان نظامي

 20- در آيه « وَضَرَبَ اللّهُ مَثَلًا رَّجُلَيْنِ أَحَدُهُمَا أَبْكَمُ لاَ يَقْدِرُ عَلَىَ شَيْءٍ وَهُوَ كَلٌّ عَلَى مَوْلاهُ أَيْنَمَا يُوَجِّههُّ لاَ يَأْتِ بِخَيْرٍ هَلْ يَسْتَوِي هُوَ وَمَن يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَهُوَ عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ » خداوند چهار صفت منفي براي بندگان بت بيان مي دارد آن چهارصفت كدامند ؟

الف ) گنگي ناشي از عدم دريافت معارف الهي ، سربار جامعه بودن ، عدم هدف در انجام كارها

ب ) گنگ مادرزاد ، ناتواني مطلق ، سربار صاحبش بودن ، هيچ گام مثبتي در انجام كارها ندارد

 ج ) گنگ مادرزاد ، ناتواني هاي جسمي وذهني ، سربار بودن بر جامعه ، عدم انجام هيچ كاري را ندارد

 21- استنباطتان را از آيات زير بنويسيد

٭ وَتَحْمِلُ أَثْقَالَكُمْ إِلَى بَلَدٍ لَّمْ تَكُونُواْ بَالِغِيهِ إِلاَّ بِشِقِّ الأَنفُسِ إِنَّ رَبَّكُمْ لَرَؤُوفٌ رَّحِيمٌ

 ٭ وَمَا بِكُم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللّهِ ثُمَّ إِذَا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْأَرُونَ

 ٭ وَإِنَّ لَكُمْ فِي الأَنْعَامِ لَعِبْرَةً نُّسْقِيكُم مِّمَّا فِي بُطُونِهِ مِن بَيْنِ فَرْثٍ وَدَمٍ لَّبَنًا خَالِصًا سَآئِغًا لِلشَّارِبِينَ

 

  سئوالات جزء سیزدهم

 ۱- درآيه « أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللّهَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ بِالْحقِّ إِن يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَيَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِيدٍ » حق به چه معني است ؟

الف ) آفرينش آسمان و زمين نوعي حق است كه بر ذمه انسانها است  .   

ب ) اين حق است كه در آفرينش آسمانها و زمين و خلق جديد پديدار است  .

ج ) در آفرينش آسمان و زمين ، نظم ، حساب ، حكمت و هدفي بوده است .

 2- منظور از ضعفاء در آيه « وَبَرَزُواْ لِلّهِ جَمِيعًا فَقَالَ الضُّعَفَاء لِلَّذِينَ اسْتَكْبَرُواْ إِنَّا كُنَّا لَكُمْ .....» چه كساني هستند ؟

الف ) فقرا                                   ب ) پيروان نادان                               ج ) مستضعفين

 3- منظوراز شريك قراردادن شيطان در آيه 22 سوره ابراهيم « ... إِنِّي كَفَرْتُ بِمَآ أَشْرَكْتُمُونِ مِن قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ..... من از اينكه مرا پيش از اين شريك خدا قرار داده بوديد بيزارم » چه نوع شركي است ؟

الف ) شرك عبادت                      ب ) شرك اطاعت                            ج ) الف و ب صحيح است

 4- با توجه به آيه « أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُواْ نِعْمَةَ اللّهِ كُفْرًا وَأَحَلُّواْ قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ » دارالبوار چگونه محلي است و پاداش چه كساني است ؟

الف ) جهنمي است كه دوزخيان در شعله هاي سوزانش فرو مي روند و پاداش كساني است كه نعمت خدا را به كفران تبديل كردند .

ب ) محلي است كه در آن دوزخيان با بهشتيان ملاقات مي كنند و پاداش كساني است كه در دنيا اهل انفاق و عمل صالح نبوده اند .

ج ) محل مجازات دوزخيان با غُل و زنجيرهاي به گردن آويخته و پاداش كساني است كه موجب اسراف و تبذير شده اند .

 5- گزينه صحيح كدام است ؟

الف ) وسوسه شيطان ، اختيار و آزادي اراده را از انسان مي گيرد .

ب ) سلطان حقيقي برانسان اراده او و عمل اوست نه شيطان .

ج ) تسلط شيطان تنها بر كساني است كه سست عنصر و ضعيف النفس بوده و اين حالت غير اختياري است .

 6- با توجه به آيات 24 تا 26 سوره ابراهيم ، منظور از كلمه طيبه و خبيثه چيست ؟

الف ) منظور ازكلمه طيبه ، كلمه توحيد و جمله لااله الاالله است و منظوراز كلمه خبيثه ، كفر و شرك است . 

ب ) منظور ازكلمه طيبه ، اشاره به شخص مومن است و منظوراز كلمه خبيثه ، همان گفتار زشت و شوم است .

ج ) الف و ب صحيح است .

7- كدام گزينه در مورد سجده پدرومادر و برادران حضرت يوسف صحيح مي باشد ؟

الف ) سجود آنها به معناي عبادت پروردگار بوده است .              

ب ) سجده آنها براي خدا بوده اما يوسف همچون خانه كعبه قبله بوده است .  

ج ) الف و ب صحيح است .

 8- درآيه « الَّذِينَ يَسْتَحِبُّونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا عَلَى الآخِرَةِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللّهِ وَيَبْغُونَهَا عِوَجًا أُوْلَئِكَ فِي ضَلاَلٍ بَعِيدٍ » سه صفت از كافران را بيان مي كند . آن صفات كدامند ؟

الف ) مقدم شمردن زندگي دنيا ، ايجاد سد و موانع در راه خدا ، دگرگون نشان دادن راه خدا

ب ) دوست داشتن زندگاني دنيا ، ايجاد موانع در راه خدا ، دگرگوني فطرت پاك انسانها

ج ) اعتقاد به فقط به اين دنيا ، سد و موانع از راه خدا ، سعي در برهم زدن اعتقادات

 9- پيامبر (ص) فرمودند : كسي كه سوره  ........... و ............ را بخواند خداوند به تعداد كساني كه بت مي پرستيدند و آنها كه بت نمي پرستيدند ده حسنه به او مي بخشد .

الف ) يوسف و ابراهيم                    ب ) هود و ابراهيم                          ج ) ابراهيم  و حجر

 10- در روايات ، مصداق شجره طيبه و شجره خبيثه چه كساني معرفي شده اند ؟

الف ) شجره طيبه : اهل بيت ٭ شجره خبيثه : بني اميه                    

ب ) شجره طيبه : قرآن ٭ شجره خبيثه : كفار 

ج ) شجره طيبه : مسلمانان  ٭ شجره خبيثه : كفار 

 11- علت قبول مسئوليت خزانه داري توسط حضرت يوسف (ع) در كداميك از گزينه هاي ذيل آمده است ؟

الف ) موقعيت اجتماعي و سياسي عزيز مصر ، بحران اقتصادي مصر

ب ) پاداش عزيز مصر به حضرت يوسف (ع) و اصرار بر قبول مسئوليت خزانه داري

ج ) حفظ بيت المال ، حفظ جان انسانهاي بي گناه

 12- منظور از جمله « قَالُواْ لَوْ هَدَانَا اللّهُ لَهَدَيْنَاكُمْ » (سخن مستكبران به پيروانشان ) چيست ؟

الف ) منظور گمراهي آشكار پيروان مستكبر است .                            

 ب ) منظور تقليد كوركورانه از شيطان است .

ج ) منظور رهايي از عذاب خداوند است .

 13- قبول پست و مقام از سوي ظالم ...............

الف ) گاهي مستحب است        ب ) در همه حال حرام است        ج ) براي ترس از جان واجب است

 14- با توجه به آيه « وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا الْبَلَدَ آمِنًا وَاجْنُبْنِي وَبَنِيَّ أَن نَّعْبُدَ الأَصْنَامَ » نخستين درخواست حضرت ابراهيم از خداوند چه بود ؟

الف ) نعمت دوري از پرستش بتها              ب ) نعمت امنيت                    ج ) نعمت پرستش پروردگار

 15- با توجه به اينكه مي دانيم بت ها از سنگ و چوب هستند وقدرت گمراه كردن مردم را ندارند چرا حضرت ابراهيم به درگاه خداوند عرضه ميدارد كه اين بت ها مردم را گمراه كرده اند

الف ) زيرا متوليان و كارگردانان بت ها ، براي عوام ساده لوح گمراه كننده بودند .

ب ) زيرا انسان فطرتا خداجوي است . بنابراين ممكن است هرچيزي را كه برايش جاذبه دارد بپرستد .

ج ) زيرا پرستيدن بت ها در آن زمان منجر به نوعي گمراهي جاهلانه شده بود .

16- درآيه « مُهْطِعِينَ مُقْنِعِي رُءُوسِهِمْ لاَ يَرْتَدُّ إِلَيْهِمْ طَرْفُهُمْ و َأَفْئِدَتُهُمْ هَوَاء » به پنج صفتي كه ظالمان در روز قيامت از هول و وحشت به آن دچار مي شوند اشاره شده ، آن صفات كدامند ؟

الف ) نگاه كردن با ذلت و خشوع ، تهي شدن دلها ، خطاب قراردادن شيطان ، درخواست عفو ، ضجه فراوان

ب ) فرياد كشيدن براي طلب ، ديدن اسباب مجازات ، تهي شدن دلها ، از حركت افتادن پلك چشم ها ، درخواست عفو

ج ) خيره شده چشم ها ، كشيدن گردنها ، بلند كردن سرها ، از حركت افتادن پلك چشم ها ، فراموش كردن

 17- « يَوْمَ يَأْتِيهِمُ الْعَذَابُ » چه روزي است ؟

الف ) روز قيامت و رستاخيز         ب ) روز فرارسيدن مرگ         ج ) روز نزول مجازاتهاي دنيوي

 18- كدام گزينه در مورد معجزات اقتراحي صحيح است ؟

الف ) مبناي اينگونه معجزات ، لجاجت كافران و عدم تسليم در برابر حق بوده است .

ب ) مبناي اينگونه معجزات ، براي كشف حقيقت و برطرف شدن شك و ترديد است .

ج ) مبناي اينگونه معجزات ، انجام عمل خارق العاده از طرف پيامبر بوده است .

 19- در آيه « وَلِلّهِ يَسْجُدُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ طَوْعًا وَكَرْهًا وَظِلالُهُم بِالْغُدُوِّ وَالآصَالِ »  عبارت مورد نظر به چه تعبيري در گزينه هاي ذيل صحيح آمده است ؟

الف ) مومنان از روي ميل و رغبت در پيشگاه خداوند سجده كرده و غير مومنان تمام ذرات وجودشان تسليم فرمان خداست .

ب ) تمام موجودات سجده و خضوعشان تكويني است .

ج ) تمام موجودات هم مي توانند سجده تكويني و هم تشريعي داشته باشند .

 20- در آيه « قَالَ هَلْ عَلِمْتُم مَّا فَعَلْتُم بِيُوسف وَ أَخِيهِ إِذْ أَنتُمْ جَهِلُونَ ... گفت هيچ مي دانيد شما در آن هنگام كه جاهل و نادان بوديد ، با يوسف و برادرش چه كرديد ؟ » كدام مطلب برداشت نمي شود ؟

الف ) آزار دادن بنيامين در گذشته توسط برادران

ب ) ايجاد ناراحتي براي حضرت يوسف توسط برادران ، با علم و آگاهي                                   

ج ) نشان دادن راه عذرخواهي توسط حضرت يوسف

 21- در آيه 36 سوره رعد « وَالَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَفْرَحُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمِنَ الأَحْزَابِ مَن يُنكِرُ بَعْضَهُ قُلْ إِنَّمَا أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللّهَ وَلا أُشْرِكَ بِهِ إِلَيْهِ أَدْعُو وَإِلَيْهِ مَآبِ  ..... و كساني كه به آنان كتاب داديم ، به آنچه به سوي تو نازل شده دلشاد مي شوند. و بعضي از گروه ها كساني هستند كه بخشي از آن را انكار مي كنند. ..... »  منظور از احزاب چه كساني هستند ؟

الف ) جمعي از يهوديان و نصاري      ب ) جمعي از يهوديان و مشركان        ج ) الف و ب صحيح است

22- درآيه « ...... وَلاَ يَزَالُ الَّذِينَ كَفَرُ واْ تُصِيبُهُم بِمَا صَنَعُواْ قَارِعَةٌ أَوْ تَحُلُّ قَرِيبًا مِّن دَارِهِمْ .... » كدام گزينه در مورد قارعه صحيح مي باشد ؟

الف ) قارعه اشاره به اموري است كه آدمي را مي كوبد و هشدار مي دهد .

ب ) قارعه اشاره به اموري است كه انسان در موقع خوشيها به آن دچار مي شود .          

ج ) قارعه فراتر از ذهن و درك انسان است .

 23- از وصاياي پيامبر (ص) به علي (ع) «  يا علي ، سه كار است كه اين امت طاقت آنرا ندارد و از همه كس ساخته نيست . » كدام گزينه جزء موارد فوق نيست ؟

الف ) مواساه با برادران ديني و ياد خدا در هرحال          ب ) حق مردم را از خويشتن دادن              

ج ) جهاد در راه خدا

 24- در آيه « الَّذِينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللّهِ وَلاَ يِنقُضُونَ الْمِيثَاقَ   ترجمه : كساني هستند كه به پيمان الهي وفا مي كنند و عهد نمي شكنند. » منظور از وفاء به عهد الهي در كدام گزينه آمده است

الف ) منظور پيمانهايي را كه پيامبر (ص) از مومنان در رابطه با اطاعت فرمانهاي خداوند و ترك معصيت گرفته است .

ب ) منظور همه پيمانهاي عقلي و شرعي و انساني را شامل مي شود .               

ج ) منظور پيمانهاي فطري انسان است .  

 25- در آيه 31 سوره ابراهيم « قُل لِّعِبَادِيَ الَّذِينَ آمَنُواْ يُقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَيُنفِقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلانِيَةً مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَ يَوْمٌ لاَّ بَيْعٌ فِيهِ وَلاَ خِلاَلٌ » مفسرين منظور از انفاق علني و مخفي را در چه مي دانند ؟

الف ) منظور از انفاق علني ، مستحبات است و منظور از انفاق مخفي ، بعضي از واجبات است . 

ب ) منظور از انفاق علني ، واجبات است كه جنبه تظاهر در آن نيست و منظور از انفاق مخفي ، مستحبات است .

ج )  منظور از انفاق علني ، كمك به مستمندان و زكات است و منظور از انفاق مخفي ، اعمالي مانند نماز شب و ديگر اعمالي كه جنبه تظاهر نداشته باشد . 

 26- برداشت شما از آيات زير را به اختصار بنويسيد ؟ 5 نمره ( فقط به دوسئوال پاسخ دهيد .)

  سوره يوسف :

الف ) وَجَاء إِخْوَةُ يُوسُفَ فَدَخَلُواْ عَلَيْهِ فَعَرَفَهُمْ وَهُمْ لَهُ مُنكِرُونَ ( آيه 58 )

ب ) فَلَمَّا رَجِعُوا إِلَى أَبِيهِمْ قَالُواْ يَا أَبَانَا مُنِعَ مِنَّا الْكَيْلُ فَأَرْسِلْ مَعَنَا أَخَانَا نَكْتَلْ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ( آيه 63 )

سوره رعد :

الف ) وَيَسْتَعْجِلُونَكَ بِالسَّيِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ وَقَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِمُ الْمَثُلاَتُ ( آيه 6 )

ب )  هُوَ الَّذِي يُرِيكُمُ الْبَرْقَ خَوْفًا وَطَمَعًا وَيُنْشِىءُ السَّحَابَ الثِّقَالَ ( آيه 12)

سوره ابراهيم :

الف ) وَقَالَ مُوسَى إِن تَكْفُرُواْ أَنتُمْ وَمَن فِي الأَرْضِ جَمِيعًا فَإِنَّ اللّهَ لَغَنِيٌّ حَمِيدٌ ( آيه 8 )

ب ) يُثَبِّتُ اللّهُ الَّذِينَ آمَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الآخِرَةِ وَيُضِلُّ اللّهُ الظَّالِمِينَ وَيَفْعَلُ اللّهُ مَا يَشَاء ( آيه 27 )

 

 سئوالات جزء دوازدهم قرآن

 

1- درآيه « تِلْك ءَايَت الْكِتَبِ الْمُبِينِ » تعبير « تِلْك » ، اشاره به چيست ؟

الف ) عظمت آيات                   ب ) احسن القصص               ج ) تعقل بيشتر

2- درآيه زير منظوراز « مستقر» و «مستودع» چيست ؟

« وَ مَا مِن دَابَّةٍ فى الاَرْضِ إِلا عَلى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُستَقَرَّهَا وَ مُستَوْدَعَهَا كلُّ فى كتَبٍ مُّبِينٍ

الف ) خداوند تنها به جنبندگاني كه در جايگاه اصلي قراردارند روزي مي بخشد .

ب ) خداوند به همه جنبندگان در هركجاووضعيتي كه باشند روزي مي دهد  .

ج ) الف وب صحيح است .

3- عبارت «  وَ جَاءُو عَلى قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ » بيانگر چه مطلبي است ؟

الف ) آوردن پيراهن با خوني دروغين

ب ) آوردن پيراهن وهمراه با گفتن دروغ

ج ) آوردن پيراهن دروغين آغشته به خون

4- اين جمله از كيست و درباره چه كسي گفته شده است ؟

« چشم مي گريد وقلب اندوهناك مي شود ولي چيزي كه خدا را به خشم مي آورد نمي گويم  »

الف ) حضرت يعقوب بر فراق يوسف

ب ) حضرت موسي  (ع) بر فراق حضرت خضر

ج ) پيامبر (ص) بر مرگ فرزندش ابراهيم

5- در آيه زير منظوراز « زفير» و« شهيق» چيست ؟

« فَأَمَّا الَّذِينَ شقُوا فَفِى النَّارِ لهَُمْ فِيهَا زَفِيرٌ وَ شهِيقٌ »

الف ) ناله وجزع                 ب ) ناله هاي طولاني دم  و بازدم         ج ) ناله هاي همراه با پشيماني

6- منظور از « احسن القصص »چيست ؟

الف ) مجموعه قرآن                ب ) زيباترين قصه ها                  ج ) بليغ ترين الفاظ

7- سه دليلي كه حضرت يوسف (ع) از ميدان مبارزه جهاد اكبر روسفيد بيرون آمد كدامند ؟

الف ) خود را به خدا سپردن ، توجه به نمك شناسي نسبت به عزيز مصر ، خودسازي

ب ) گفتن عبارت « معاذا...» ، خودسازي ، بندگي توام با اخلاص

ج ) ياد خدا بودن ، مبارزه سخت با شيطان با گفتن عبارت « معاذا.... » ، ديدن برهان الهي

 8- ازتعبير خواب به دارآويخته شدن يكي از زندانيان توسط حضرت يوسف ، كدام مطلب استنباط مي شود ؟

الف ) درمحيط هاي فاسد ، افرادي كه در مسير شهوات هستند ، آزادي دارند .

ب ) در محيط هاي طاغوتي ، داشتن حق حيات در خصوص افرادي كه درراه خدمت به مردم قدم برمي دارند .  

ج ) الف و ب صحيح است .  

9- كداميك از گزينه هاي ذيل معناي كلمه « حصيد » است ؟

الف ) دروي محصول                 ب ) درو شده                   ج ) درو شونده

10- كلمات « احلام ، اضغاث » به چه معنا بكار رفته است ؟

الف ) خوابهايي كه از چندين قسمت قابل تعبير تشكيل شده است .

ب ) خوابهاي پريشان ومختلط                        ج ) خوابهاي  رويايي و صادقانه

11-چرا فروشندگان حضرت يوسف (ع) ، او را به بهاي اندك فروختند ؟

الف ) چون دنبال دردسر بعد از آن بودند .

ب ) چون مي خواستند زود به پول برسند هرچند اندك باشد .

ج ) چون نسبت به اين معامله بي ميل وبي اعتنا بودند .

12- از آيه 15 سوره يوسف « فَلَمَّا ذَهَبُوا بِهِ وَ أَجْمَعُوا أَن يجْعَلُوهُ فى غَيَبَتِ الجُْب و...» چه مطلبي استنباط مي شود ؟

الف ) او را در قعر چاه در سكومانندي قراردادند .

ب ) او را در مخفي گاه چاه پرتاب كردند .

ج ) او را به چاه پرتاب كردند

13-  با توجه به آيه 39 سوره يوسف « يَصحِبىِ السجْنِ ءَ أَرْبَابٌ مُّتَفَرِّقُونَ خَيرٌ أَمِ اللَّهُ الْوَحِدُ الْقَهَّارُ» بزرگترين درسي كه يوسف به زندانيان داد ، كدامند ؟

الف ) توحيد ويكتاپرستي                 ب ) آزادي وآزادگي                   ج ) الف وب

14- چه عواملي باعث دامن زدن به عشق آتشين همسر عزيز مصر شد ؟

الف ) نداشتن فرزند ، زندگي اشرافي ، چهره زيبا وملكوتي يوسف ، بي بندوباري شديد در دربار

ب ) نداشتن فرزند ، چهره زيبا وملكوتي يوسف ، نداشتن گرفتاري داخلي ، بي بندوباري شديد در دربار

ج ) نداشتن فرزند ، زندگي اشرافي ، نداشتن گرفتاري داخلي ، بي بندوباري شديد در دربار

15- درآيه « وَ لَمَّا بَلَغَ أَشدَّهُ ءَاتَيْنَهُ حُكْماً وَ عِلْماً وَ كَذَلِك نجْزِى الْمُحْسِنِينَ » منظوراز «اشد» و «حكم» چيست ؟

الف ) استحكام روحاني ، انوار قدسيه واشعه فيض الهي

ب ) استحكام جسماني و روحاني ، رسيدن به مقام نفس مطمئنه      ج ) گره محكم ، رسيدن به عالم ملكوت

16- عبارت « وَ استَوَت عَلى الجُْودِى » به چه معناست ؟

الف ) به گل نشستن بر كوه جودي                       ب ) كشتي نزديك كوه جودي شد .

ج ) كشتي بر دامنه كوه جودي پهلو گرفت

17- آيه « فَسوْف تَعْلَمُونَ مَن يَأْتِيهِ عَذَابٌ يخْزِيهِ وَ يحِلُّ عَلَيْهِ عَذَابٌ مُّقِيمٌ» اشاره به چه مطلبي دارد ؟

الف ) مزاحمت هاي شما نسبت به ما عذاب دردناكي است .    

ب ) ما در برابر شدائد ورنجها صبور هستيم .

ج )  دنيا هرچه باشد زودگذراست و با آخرت قابل مقايسه نيست .

18- عبارت « أَ نُلْزِمُكُمُوهَا وَ أَنتُمْ لهََا كَرِهُونَ » به چه معناست ؟

 19- استنباطتان از آيات  زير چيست ؟

 الف )« وَ لَئنْ أَذَقْنَهُ نَعْمَاءَ بَعْدَ ضرَّاءَ مَستْهُ لَيَقُولَنَّ ذَهَب السيِّئَات عَنى إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُورٌ »

 ب ) وَ لا تَمَسوهَا بِسوءٍ فَيَأْخُذَكمْ عَذَابٌ قَرِيبٌ

 

 جزء یازدهم قرآن

 1- مخاطب اين فراز از آيه 94  سوره توبه « عذر خواهي مكنيد، ما هرگز به سخنان شما ايمان نخواهيم آورد » چه كساني هستند؟

الف) مشركان              ب) منافقان          ج ) افرادي كه از شركت در جنگ كوتاهي كرده بودند

2- منظور از كلمه  الاعراب در عبارت « الاعراب اشد كفرا و نفاقا » آيه 97  سوره توبه چه كساني هستند؟

الف) عربهاي باديه نشنين   ب) مطلق عربها          ج)  عربهاي شهرنشين

3- كلمه « مردوا » در جمله « و من اهل المدينه مردو ا علي النفاق » ، به چه معني است؟

الف) نفاق و دوروئي             ب)  ترديد و دو دولي              ج) طغيان  و سركشي              

4- شان نزول سوره توبه آيه 102: « و آخرون اعترفو بذنوبهم ... »  درباره چه كسي و راجع به كدام داستان است؟

الف) درباره سعد بن معاذ و راجع به داستان بني قريظه است                    ب) درباره ابولبابه و راجع به داستان بني غضير است

ج) درباره ابولبابه و راجع به داستاي بني قريظه است

5- منظور از مومنون در جمله :‌« فسيري الله عملكم  ... » چه كساني هستند ؟

الف) جانشينان راستين پيامبر(ص)                 ب) تمام افراد با ايمان                    ج) امام زمان درهرعصر

6-    روءيت درآيه 105 سوره توبه ‌« فسيري الله عملكم  ... » به چه معني است ؟

الف) معرفت                         ب) مشاهده                          ج) هر دو مورد صحيح است

7- كدام يك از گزينه هاي ذيل ترجمه صحيح جمله : « و آخرون مرجون لامرا...»  از آيه 106 سوره  توبه مي باشد:

الف) گروه ديگري به فرمان خداوند اميدوارند         ب) گروه ديگري كارشان متوقف به فرمان خدا است          ج) هر دو مورد صحيح است

8- اهداف منافقين از ساختن مسجد ضرار چه بود؟

الف) ضرر و زيان به مسلمانان و تقويت مباني كفر         ب) تفرقه در صفوف مسلمانان و ايجاد كانوني براي دشمنان اسلام

ج) هر دو مورد صحيح است

9-آيه 115 سوره توبه « و ماكان الله ليضل قوماً بعد اذهدايهم حتي يبين لهم مايتقون» به چه قانون كلي و عمومي اشاره دارد؟

الف) قومي كه هدايت شوند اهل تقوي نيز هستند        ب) بعد از هدايت هيچ قومي گمراه نمي شوند       ج) تكليف ومسئوليت همواره بعد از بيان احكام است

 10- آيه 117  سوره توبه « لقد تاب الله علي النبي و المهاجرين و الانصار ... » در مورد كدام يك از غزوات نازل شده است؟

الف) غزوه احد        ب) غزوه تبوك               ج) غزوه بدر

11-منظور از صادقين در جمله «كونوامع الصادقين »سوره توبه آيه 119 چه كساني هستند؟

 الف) صادقين تمام مومنين هستند كه معصومين (ع) در قله آن قراردارند

ب) كساني كه داراي مجموعه اي از ايمان و عمل هستند                            ج) تنها معصومين (ع)

12- باتوجه به معناي لغوي « نال من عدوه» تفسير آيه 120 سوره توبه « ماكان الاهل المدينه و من حولهم  من    الاعراب ... » كداميك از گزينه هاي ذيل صحيح مي باشد؟

     الف) مجاهدان راه خدا هر ضربه اي از دشمن ببينند در نامه اعمالشان براي پاداش الهي ثبت خواهد شد

     ب) آنها هيچ ضربه اي برپيكر دشمن وارد نمي كنند مگر اينكه در نامه اعمالشان  نوشته خواهد شد

     ج) كفار هر ضربه اي بر مسلمانان وارد نمايند در كارنامه اعمالشان ثبت مي شود

       13- كلمه «ملا» در آيه 75  سوره يونس « ثم بعثنا من بعدهم موسي و هرون الي فرعون  ملايه بايتنا » به چه معني است؟

      الف) اطرافيان و مشاوران                        ب) سردمداران كفر                            ج) قوم بني اسرائيل

      14- كدام گزينه در ارتباط با « ويجعل الرجس علي الذين لا يعقلون » صحيح نمي باشد؟

     الف) آنها كه شايسته اند مشمول فرمان خدا مي شوند و آنان كه نالايق هستند محروم خواهند شد

ب) با توجه به عبارت ( لايعقلون ) مفهوم  جبر از آيه فوق برداشت مي شود           ج) اذن و فرمان الهي براي ايمان هميشگي نيست

     15- معني كدام كلمه صحيح نمي باشد؟

    الف) بغي  : ستم                  ب) حنيف: كسي كه از راه راست به انحراف مي گرايد                ج) نذر: اخطار و تهديد غافلان

  

 جزء دهم قرآن

 ۱-‌ در كدام جنگ است وقتي به پيامبر خبر دادند كه در يمن سلاح تازه مؤثري اختراع شده، آن حضرت فوراً دستور داد تا آن سلاح را براي ارتش اسلام تهيه كنند؟

الف- حنين      ب- بدر         ج- خندق     د- احد

2-‌ عوامل حيات و مرگ ملت ما با توجه به سوره انفاق آيه 53 «ذلك بان الله لم يك مغيرا نعمه انعمها علي قوم حتي يغيروا بانفسهم» در كدام گزينه ذيل بيان گرديده است؟

الف- قضا و قدر الهي       

ب- سعي و تلاش فرمانروايان و حكومترانان

ج- تنها در وجود و فكر و روحيه و اخلاق و نظامات اجتماعي خود افراداست .

د- الف و ب صحيح است

3- كدام شخصيت معروف بود كه در جنگ بدر در صف دشمنان اسلام بود و گروهي از انصار، از پيامبر درخواست كردند كه براي آزادي ايشان از او فديه نگيرد ولي آن حضرت موافقت نكردند؟

الف- عباس عموي پيامبر (ص)     ب- ابي العاص داماد پيامبر (ص)

ج- عقيل بن ابيطالب                       د- قيس بن هلال مهزي 

4- اصحاب رده چه كساني بودند؟

الف- كساني كه براثر هجرت ازمكه به مدينه به دليل تنگدستيهاي فراوان بر روي سكويي در مدينه نشستند كه به رده معروف شدند .

ب- كساني كه در مدينه به كمك مسلمانان و پيامبر (ص) كه هجرت كرده بودند شتافتند .

ج- كساني كه بعد از رحلت پيامبر (ص) مرتد شدند .

د- كساني كه اجازه خواستند در جنگ شركت نكنند و پيامبر (ص) به دستور خداوند درخواست آنها را رد كرد .

 5- چرا سوره توبه بسم ا... ندارد؟

الف- چون با اعلام جنگ با دشمنان پيمان شكن شروع شده و با بسم ا... كه نشانه صلح و دوستي است تناسب ندارد .

ب- بدليل اظهار برائت و بيزاري و پيش گرفتن يك روش محكم و سخت در برابر مشركان پيمان شكن .

ج- چون اين سوره روشنگر خشم خداوند نسبت به دشمنان پيمان شكن است .

د- هرسه مورد صحيح است .

6- با توجه به سوره توبه آيه 2 « فسيحوا في الارض اربعه اشهر» اين چهارماه كدام ماهها هستند ؟

الف- محرم، رجب، شعبان و رمضان

ب- محرم، صفر، ربيع الاول و ربيع الثاني

ج- از روز دهم ربيع الثاني تا روز دهم شعبان  

د- از روز دهم ذي الحجه تا روز دهم ربيع الثاني سال بعد

7- با توجه به سوره توبه آيه 3 « يوم الحج الاكبر» حج اكبر كدام روز است؟

الف- يوم النحر (روز عيد قربان)                       ب- روز دهم ذي الحجه        

ج- پانزدهم ذي الحجه                                  د- الف و ب

8- ابوذر غفاري در كدام سرزمين و توسط كدام يك از خلفا تبعيد شد؟

الف- خليفه اول در سرزمين مدينه                  ب- خليفه دوم در ربذه      

ج- خليفه سوم در مكه                             د- هيچكدام

9- مواد چهارگانه اي كه در روز حج الاكبر اعلام شد كدامند؟

الف- قرباني كردن، احرام بستن، سعي صفا و مروه، تقصير كردن

ب- قرباني كردن ممنوعيت ورود مشركين به خانه خدا، الغاي پيمان مشركان، احرام بستن

ج- الغاي پيمان مشركان، عدم شركت آنها در سال آينده، ممنوعيت طواف افراد عريان، ممنوعيت ورود مشركين به خانه خدا

د- قرباني كردن، ممنوعيت طواف افراد عريان، محترم شمردن پيمان مشركان، اخذ فديه از كفار اهل الذّمه

10- با توجه به سوره توبه آيه 39 « اگر به سوي ميدان جهاد حركت نكنيد خداوند شما را مجازات دردناكي مي‌كند و گروهي ديگر غير از شما را به جاي شما قرار مي‌دهد» منظور چه كساني هستند؟

الف- منافقين   ب- مسلمانان ضعيف الايمان ج- مؤمنين      د- الف و ب

11- پيامبر (ص) بخاطر چه صفاتي جدبن قيس را كه رئيس قبيله بني سلمه بود عوض كرد و به جاي او جواني به نام بشربن براء را در جنگ تبوك به رياست آن قوم انتخاب كرد؟

الف- بخاطر نافرماني از دستورات آن حضرت

ب- بخاطر ارتباط داشتن او با منافقين

ج- بدليل كارشكني هاي او در تجهيز سپاه

د- بدليل داشتن صفت بخل و ترسويي

12- فرق ميان فقير و مسكين چيست؟

الف- فقير نيازش از مسكين شديدتر است و دستش از كاركوتاه است لذا از اين و آن سئوال مي‌كند .

ب- مسكين كسي است كه نيازش شديدتر است و دستش از كار كوتاه است لذا از اين و آن سئوال مي‌كند .

ج- فقير كسي است كه در زندگي خود كمبود مالي دارد هر چند مشغول كسب و كار باشد و از كسي هم سئوال نكند .

د- ب وج صحيح است

13- در سوره توبه آيه 69 «كانو اشد منكم قوه و اكثر اموالاَ و اولاداً » خطاب به چه كساني است؟

الف- مسلمانان عصر پيامبر (ص)        ب- كفار عصر پيامبر (ص)

ج- منافقين عصر پيامبر (ص)        د- اهل كتاب

 14- ترجمه قسمتي از آيه 69 سوره توبه « وَ خُضْتُمْ كَالَّذي خاضُوا» در كداميك از گزينه‌هاي ذيل بيان گرديده است؟

الف- خاضع باشيد مانند كساني كه (براي خدا) خاشع و خاضع هستند.

ب- در آيات و معاني قرآن فرو رويد فرو رفتني نيكو همانند گذشتگان.

ج- در كفر و نفاق و سخريه و استهزاء مومنان فرو رفتيد همانگونه كه آنها در اين امور فرو رفتند

د- هيچكدام

15- كدام گروه بودند كه در جلسه سرّي براي قتل پيامبر اسلام (ص) توطئه كردند؟

الف- مشركين مكه بعد از جنگ بدر     

ب- كفار مكه بعد از جنگ حنين

ج- منافقين بعد از مراجعت از جنگ تبوك  

د- يهوديان مدينه بعد از مراجعت از جنگ خيبر

16- كدام گزينه در مورد نابودي اقوام ذيل صحيح مي‌باشد؟

الف- قوم نوح با امواج كوبنده طوفان و قوم عاد بوسيله بادهاي تند و قوم ثمود با زلزله و قوم ابراهيم با سلب انواع نعمتها

ب- قوم نوح با امواج كوبنده طوفان و قوم عاد با زير و رو شدن شهرها و قوم ثمود با ابرهاي آتشبار و قوم ابراهيم با شكستن بتها

ج- قوم نوح با دريا و قوم عاد با تندباد و قوم ثمود با صاعقه و قوم ابراهيم با اخراج حضرت ابراهيم از شهرشان

د- الف و ب

17- با توجه به آيه 79 سوره توبه « الذين يلمزون المطوعين من المومنين في الصدقات» كدام گزينه صحيح است؟

الف- يلمزون از ماده الزام و مطوعين به معني اطاعت است .

ب- يلمزون از ماده لمز به معني عيب‌جويي و مطوعين از ماده طوع به معني اطاعت است .

ج- يلمزون از ماده لمز به معني طرفه العين (يك چشم بر هم زدن) و مطوعين به معناي عيب جويان است .

د- يلمزون از ماده لمز به معني لازم كردن و مطوعين گروهي از مومنين مي‌باشند.

18- خطاب خداوند در آيه 82 سوره توبه « بايد كم بخندند و بسيار بگريند » به چه كساني است؟

الف- مؤمنين    ب- كفار    ج- منافقين     د- مسلمانان ضعيف الايمان